Погрешна учења о анђелима нису новина. Црква се, рецимо,
раније сусретала са склоношћу људи да обожавају анђеле, против чега говори 35.
правило Лаодикијског сабора: „Хришћани који остављају Цркву и сабирају се у
част анђела, пошто су се тако одали идолопоклонству, анатемишу се.“ Живимо у
ери интернета, кад се писана и усмена реч шири брже него икада раније. Уједно
је све заступљенија „индивидуална духовност“, у којој свако може да пробира
„духовне“ садржаје сходно својим потребама и жељама. Људи све ређе признају
ауторитет Цркве у стварима вере, већ сматрају да могу сами да разликују истину
од лажи, у чему лежи замка и опасност. Погрешна учења о анђелима су се показала
као веома погодан начин да се људи заведу и задобију, некад и у незнању усмере
на странпутицу. Изложићемо само нека од њих. Такозвана „анђеоска терапија“
позива на ритуале током којих би, наводно, учесници ступили у контакт са
анђелом чуваром или неким другим анђелом. Анђели том приликом „зраче своје
енергије“ и исцељују учесника од навике пушења или озбиљне болести.
Организатори и „терапеути“ су ништа друго до надрилекари и шарлатани. По православ- ном учењу, хришћани нису у могућности да на било какав начин контролишу анђеле. Погрешно је сматрати да би анђели били послушни и покорни ритуалу који изводи човек или да би уопште делали мимо Бога, Који се у свему томе ни не спомиње. Ово је магијско виђење стварности, сасвим страно Православљу. Знамо и који су то анђели који делају независно од Бога или противно Њему. Ми их називамо демонима. Православни хришћани се у љубави моле Богу и светим анђелима. Уколико и молимо за исцељење или помоћ, не можемо да контролишемо вољу Божију или делање светих анђела. То би било гордо и себично и за помислити. Даљи уплив магијског поимања стварности видимо у такозваним анђеоским бројевима. Различити сајтови нуде различите начине за рачунање личног анђеоског броја, који наводно много тога говори о нашем анђелу чувару, те и о нашим потребама. Све су популарније и „анђеоске карте“. Објашњење истих је збуњујуће. Аутори карата наводе да су надахнуте Јунговим учењем о архетиповима, те су анђели, виле, сирене, итд. само представе личног или колективног несвесног. При извлачењу карата, учесник добија плитке животне савете и њу ејџ мудрости, већ по обичају повезане са пантеизмом, магијом, индивидуалном „духовношћу“, итд. Међу картама, осим анђела и сирена, ту су и карте за „свеце“ и „Исуса и Марију“. Овим се хули и на Свете и на Логоса Божијег, Чији је лик на картама уз богиње и патуљке, и Који се сагледава само као једна у низу идеја погодних за алегорију о „човековој спиритуалности“. Сасвим је недопустиво да било ко православан посеже за овом варијацијом тарот карата.
Марко Радаковић, катихета у Средњој медицинској и
Средњој пољопривредно прехрамбеној школи у Сомбору
Текст је објављен у септембарко-октобарском броју
„Православног мисионара“ за 2022. годину. (Број 387.)
Коментари