Православље и војска

Како су ратници и војници попут Светог Димитрија, Ђорђа, Светих царева Константина  и Лазара –  уопште Светитељи?

Прво, на извесни начин, сви Хришћани су ратници. Како каже Свети Апостол Павле: добар рат ратовах, трку заврших, веру одржах (2 Тим. 4. 7) . Или Христос који каже да није донео мир него мач (Мт. 10, 34) . Свети Николај (Велимировић) тумачи да Исус није дошао да мири "истину и лаж, мудрост и глупост, добро и зло, правду и насиље, скотство и човечност, невиност и разврат, Бога и мамона", него је донео духовни мач да расече и одвоји једно од другога, да се не мешају. Христос похваљује римског капетана рекавши да  такве вере није нашао чак ни у Израиљу (Мт. 8,10) , Јован даје упутства војницима како да се владају (Лк. 3,14), Петар долази у кућу капетана Корнилија и крсти његов дом, итд. Нико није доводио у питање сам позив војника – а у свим примерима  је реч о војницима освајачког народа.

Као Хришћанин човек се бори сам са собом - највише и најчешће. Бори се са често хладним и бездушним светом и појединцима показујући самилост, храброст и истрајност у вери, итд.

Христос каже да је широк пут који води у пропаст, а узак који води у Царство - на извесни начин пут у пропаст делује као миран, без искушења (јер  већину искушења пригрлиш, прилагодиш се злу), а пут у Рај је пут ратника, на том путу ретко се среће онај спољашњи мир, а унутрашњи призивамо и дарива нам га Христос, Цар Мира.

Апостол Павле вели: Зато узмите свеоружје Божије, да бисте се могли одупријети у зли дан, и одољевши свему, одржати се. Стојте, дакле, опасавши бедра своја истином и обукавши се у оклоп правде, И обувши ноге у приправност за јеванђеље мира; А изнад свега узмите штит вјере, о који ћете моћи погасити све огњене стријеле нечастивога; И кацигу спасења узмите, и мач Духа, који је ријеч Божија. (Еф. 6, 13-17)

Друго, Свете ратнике не прослављамо због њиховог занимања, но због њиховог опредељења за Царство небеско. Војничко звање није препрека да се неко приближи Богу и да Га Бог препозна као Свог пријатеља и дарује светост. Да није било људског пада, не би било ни мржње и насиља, да није насиља, не би било потребе да неки од нас имају службу заштитникâ: војника, полицајаца, итд.  Али у овим околностима, оваква звања су потребна и често их узимамо здраво за готово. То су пожртвоване и одговорне службе.  Да Црква одобрава и подржава војску видимо и по постојању војног свештенства. Црква не благосиља рат и насиље, но се моли Богу за мир, моли се за војнике који су наши заштитиници. Војска је, дакле, потребна због одбране свог народа и земље, на различите начине. Али Хришћанство не одобрава освајачке ратове и нападање ближњих. 




Коментари