Обичаји и поштовање старих

 

Један веома драг човек ми недавно рече нешто над чим сам се замислио. Причали смо о неким обичајима и ја кажем како тај и тај обичај није баш хришћански, можда то и није добро чинити. И он каже:

„Могуће, да ли је добро или лоше, ја то не знам, знам да су моји дедови тако радили и тако предали мени.“

Једно је кад чујете небројене људе који гордо наступају испред свештеника или вероучитеља ставом:  „не знаш ти, тако је мој деда радио и ја ћу тако!“. Изненађујуће, другачије  је кад сличан став искаже смирен човек, на другачији начин. И шта сам из тога закључио?

Прво, још има оних који веома поштују мишљење  старијих и предање својих предака. У урбано време где већина младих има став како су најпаметнији, како се из прошлости може учити само о грешкама (а чешће се за њу ни не мари),  у време кад се старијима и не указује поштовање које заслужују – а ако ништа друго, оно због њиховог искуства и дужине животне борбе – у ово доба лепо је чути да неко има толико поверење у своје старије, у своје претке. Није лепо ако се оде у другу крајност и старији се сагледавају као сасвим непогрешиви или као снажнији ауторитети вере од саме Цркве.

Друго, не треба толико хрлити ка једностраном осуђивању оних који у незнању држе неке обичаје. Уместо тога, радије треба прилазити, говорити, објашњавати, подучавати, саслушати и њих. Црква је вековима правила мање  компромисе са неким народним обичајима које је хришћанство затекло. Унела им хришћанску симболику и значење, да би се и кроз њих изградио правилан однос према Богу и ближњима. Неки кажу да је зато Православље ново паганство, али није тако. Црква има слуха за народну душу. Та се душа не може нагло и грубо истесати у неку савршену хришћанку  (а постоји ли савршен хришћанин?). Не, Црква полако и стрпљиво подучава, усмерава, а Бог кроз Своје Свете Тајне и благодат полако мења. Преображава. Приводи к Себи у загрљај.

Тако ме, ето, некад смире ови смирени људи.

Полако.

Причај, али пре тога слушај.

Подучавај али пре тога учи се сâм.

Говори о љубави али пре тога воли.

 Хрли ка Царству небеском док већ сад живиш његове радости.


Текст: Марко Радаковић






Коментари