Из преписке са госпођом која вели да се нипошто не сме купати на Огњену
Марију:
Нисам упознат са тим да је Црква икада, игде забранила купање на отвореним
водама због неког светитеља или празника који се тад прославља. Такав канон или догма не постоје. Сваки дан се прославља неки
Свети. Ако се људи и удаве, па то није због Светитеља.
Љубав је већа од страха. Нико не омаловажава људе који не раде у празнике и
ваљано их поштују - то је и потребно чинити! (одласком у цркву и молитвом) већ жалимо
због оних који то ни на који начин не повезују са Богом и вером (не пале
машине, не иду на базен и то је то, не знају ко је Света Марина).
Господ никад није бранио купање. Позивао на љубав и молитву свакако јесте. Ставове вере треба повезивати
са Јеванђељем. Ако ће Бог неког
удавити јер се купао на празник, то није Бог Јеванђеља. Људи су се давили на
Огњену Марију (њеним молитвама нека их Господ упокоји у Царству Своме), а
давили су се и у остале дане. Несреће се дешавају сваки дан, људи сами пронађу
образац. На западу су те несреће
повезали са петком тринаестим, јер се и тад људи даве; код нас повежу са
Огњеном Маријом. А нашим прецима свака
част, видите и сами да су повезивали одмор са молитвом и одласком у цркву. Одморе
од већег посла да би могли отићи у храм Божији. Можемо рећи да је то
евхаристијски одмор. Човеку је потребно и да одмори, кад може, а хришћански празник је
лепо време за то. Нисам за учење како Бог убија и унесрећује људе који се купају на празник. Друга ствар, у Румунији и већини других православних помесних
цркава сви ови празници се прослављају 13 дана раније. Шта сад? Православни Румун оре њиву
другог августа, јер је он Светог Илију прославио раније. Иста вера, исти Бог! И
шта ћемо са ко зна колико људи који морају да раде данас, радни је дан?
Наше су баке ишле до потока, па ручно прале веш, е то је био велик посао и зато се није прао веш празником, јер одваја од молитве и породице. А данас неке жене сматрају стискање дугмета на машини и простирање веша великим послом. Па кажу, не пали машину, празник је.
Празник је због
човека, а не човек због празника. То је и Христос рекао.
Јасно, дабоме, да многи нису узрасли у вери, па то поштују како су им стари пренели, често више кроз страх но кроз љубав. Ваљда је то у реду као почетни стадијум вере, надајмо се да ће у њој узрасти. Постоје они који сматрају да баш тако показују поштовање према Светоме, не иду на купање. И то је њихов избор, у реду је, можда на свој начин да испоштују Свете, нарочито ако немају цркву у близини, итд. То и не смета. Смета ако плаше друге како ће их Огњена Марија удавити и тиме нарушавају православно схватање и Бога и Светих. Зато је ту Црква да их усмери и подучи пре него што их осуди. И, ево, то у малом радимо, али не знам зашто наилазимо на тако оштар отпор, није да се једно сасвим противи другоме. Можда зато што многи радије обожавају обичај и старину, но Живог Бога; радије се плаше за своје добро, но што хрле да чине добро. Овим, дакле, не прекоревамо оне који не желе да се купају, но жалимо што тако сагледавају и Светитељку и њоме друге плаше, уместо да теше.
Нека је срећан празник и да Бог да
више да говоримо о Светој Марини, а мање о купању у базену.
Марко Радаковић
Исто то, само другачије: Огањ вере Огњене Марије
Коментари