Света Тајна Брака ( лекције веронауке)

 

 

Света тајна брака или венчање је света тајна кроз коју Свети Дух сједињује у једно биће хришћана и хришћанку који пред свештеником непоколебљиво изјаве да ће се цео свој живот узајамно волети и једно другом бити верни, и који примају благослов за рађање и васпитање деце. [1]

Како је Бог благословио прву брачну заједницу? Господ је у Рају благословио наше прародитеље Адама и Еву и рекао им: „Рађајте се, и множите се и напуните земљу" (Постање, I, 28). Христос је поновио исте речи Старога завета, и говорећи против развода брака, додао: „Што је Бог саставио, човек да не раставља" (Мт. 19, 6). Он је осветио брак Својим присуством на свадби у Кани Галилејској и претварањем на тој свадби воде у вино (Јн. II). .

Какво је ово јединство мужа и жене у браку? То је нешто најближе од свих људских односа, јер је речено: „Човек ће оставити оца свога и матер своју, и прилепиће се жени својој, и биће двоје једно тело" (Постање, II, 24).

Шта је то ПРЕДБРАЧНИ ИСПИТ?  Младић и девојка који одлуче да ступе у брак прво одлазе код свог свештеника да обаве предбрачни испит. Ово је неопходно учинити да би се откриле све евентуалне сметње за ступање у брак, као што су: малолетство, крвно или духовно сродство, несагласност родитеља... Ако не постоји никаква сметња за ступање у брак после три Свете Литургије младенци долазе у храм да се венчају.

Kojи део јеванђеља се чита на венчању? Претварање воде у вино на свадби у Кани. Тиме их Црква подсећа да су они у светој Тајни Брака призвани на нови живот у Христу Исусу; да су призвани да “воду” свог пролазног живота претворе, вером и љубављу, у “вино” вечног живота, тј. да претворе брак од пролазне везе у Свету Тајну Божију

Има ли хришћански брак неки дубљи символички значај? Има. Свети ап. Павле упоређује брачну везу мужа и жене с везом Христа и Његове Цркве: „Муж је глава жене као што је Христос глава Цркве". Као што човек и жена у браку постају једно, тако су једно и нераздвојни Христос и Његова Црква

Шта симболишу свеће које свештеник даје младенцима? Символишу радост, топлоту и чистоту, молитву.

Шта потом свештеник ради? Ставља прстење: прво женику (младожењи) и то прстен намењен невести, па невести (онај намењен женику) и три пута их размењује (Света Тројица их везује, и свако добије "свој" прстен).



Шта означавају круне (венци)које носе младенци? Круна је обличје Царства небеског, али и симбол заједничког мучеништва и труда који ће с љубављу уложити у своју породицу.



Која молитва изражава срж свете тајне, а говори се приликом стављања венаца? Господе Боже наш, славом и чашћу венчај их!

Шта означава везивање руку младенцима платном? Везивање младенаца у везу љубави, жртве, заједништва. Руке се Везују уз речи: Оно што је Бог саставио,  човек да не раставља.

Зашто се пије вино? Младенци пију вино из заједничке чаше у знак да ће целог живота делити добро и зло. Раније се венчање обављало уоквиру Литургије и заједничког Причешћа и остао је само траг тога.



Практичне напомене. Венчање се не може обављати за време посних дана, због карактера догађаја који подразумева славље, и карактера поста који позива на молитвену трезвеност и суздржање. За црквено венчање није обавезно куповати чашу из које се пије током Свете Тајне – то има свака црквена општена. Потребно је узети бурме и бело платно којом се руке везују, као и две свеће у цркви. Венчани кумови су, црквеног права што се тиче, сведоци венчања, и имају мањи значај него крштени кумови, који се рачунају као духовни родитељи и са којима улазимо у духовно сродство. Те је немогуће склапати брак са блиском родбином крштених кумова, што ћемо управо видети.

Које су сметње за венчање?

У Православној Цркви дозвољено је да се четири пута венча, с тим што се већ на другом венчању читају другачије молитве. Сваки наредни брак је дозвољен због изласка у сусрет људским слабостима. Могуће је венчање са инославнима, тј. са особама других хришћанских конфесија, уз обећање да ће се деца васпитати у православном духу. Због недоумица ваља истаћи да трудноћа није сметња за брак, као ни рођено дете.

У разним временима постављана је различита граница испод које вереници нису могли да ступе у брак. Данас је то граница од 18 година, а могуће је склопити брак и раније уз сагласност грађанских власти и благослов епископа. Црква забрањује и бракове у којима је велика разлика у годинама између оних који ступају у брак – до 15 година, али је пракса показала да је ова сметња уклоњива.  Неуклоњива брачна сметња за брак је крвно сродство у правој линији без обзира на степен сродства. Како Перић[2] објашњава, под утицајем Аустро Угарске уведено је правило крвно сродство до четвртог степена у побочној линији закључно представља неуклоњиву брачну сметњу. Двородно сродство настаје као последица брачне везе између два рода. По Брачним правилима, двородно сродство до трећег степена закључно, као и сродство између два брата и две сестре, представља неотклоњиву брачну сметњу. Степени се у духовним сродству рачунају по броју рођења: пошто се кумовање изједначава са духовним рођењем, кум и његово кумче су у првом степену духовног сродства. Други степен духовног сродства закључно је неуклоњива сметња. Данашње грађанско законодавство не познаје духовно сродство.

Како се обавља црквени развод?

На жалост, најчешће парохија  и не сазна да је брачна заједница престала, то јест, да се брачни пар развео. О разводу се најчешће обавештава црква само у случају да разведени жели да ступи у нови црквени брак. Али би требало без обзира на то да се парох обавести  да пар жели развод (или се већ грађански развео), о чему он обавештава Епископа и црквени суд. 

За остале недоумице питајте свог пароха или духовника.

 (НАПОМЕНА: Текстови са ознаком лекције веронауке нису искључиво моја ауторска дела, већ је у њих унето много тога од разних аутора, а што би послужило бољем представљању Православног хришћанства (уз моје допуне и прилагођавања). Некада давно сам стварао ове лекције за потребе наставе Православног катихизиса али нисам тада памтио, ни наводио своје изворе и литературу, јер нисам мислио да ћу их објавити јавно, али се јавила потреба да то учиним. Те ће ми прави аутори опростити, јасно је да ово не радим због своје самопромоције, но због проближавања Православља радозналима. )

 


 



[1] Владика Николај, Вера светих

[2] Перић Д. „Црквено Право“, Београд, 1999, стр. 260

Коментари